muziekeducatie

 

Aapje Lawaaimaker

Met deze workshop is afgelopen winter (2015) twee keer mee gewerkt, door Basisschool de Mozaiek (groep 7 en 8) en door Basisschool de Fontein (groep 7 en 8).

Hieronder kunt u een stukjes bekijken van het resultaat van deze twee scholen.

 

Ook is deze workshop geschikt voor de groepen 3,4 5 en 6. Natuurlijk zijn ze dan qua vorm aangepast aan het nivo van de kinderen.

Het verhaal van Aapje Lawaaimaker is met een werkbeschrijving voor de docent van groep 3 en 4.

 

Muziekworkshop ” Muziek op Sprookjes” voor basisonderwij

 

Muziek schrijven en spelen, op fragmenten van sprookjes,

als inspiratiebron.

“Alle kinderen willen graag zelf muziek schrijven en uitvoeren en dat kan bij mij.”

“Als het even niet lukt weet ik elk kind met mijn motivatie en tools op een hoger nivo te
krijgen. Muziek maken lukt weer”

“In mijn lessen staat creativiteit bovenaan, samen muziek maken. Muziek vastleggen en bewegen (eindterm 54) en het evaluatie moment, praten over je muziek en wat je hebt gehoord (eindterm 55)”

de inhoud van de lessen :

De workshop heeft drie lessen. In elke les komt eensprookje aanbod: Roodkapje, De haas en de schildpad, De rattenvanger van Hamelen.

Deze workshop is te verlengen met maximaal 4 lessen.

In 2 van deze lessen ga ik met de kinderen voor andere instrumenten schrijven. Ik bespreek en bekijk met ze de instrumenten (afhankelijk wat er beschikbaar is) en we gaan een muziekstuk voor dat instrument schrijven, zodat ze ook horen hoe het instrument klinkt. (Voorwaarde van deze extra lessen is dat er leerlingen zijn die een instrument bespelen. Ikzelf kom sowieso met dwarsfluiten in de andere les)

De laatste 2 lessen, aan het eind van dit project, schrijft de klas een groot muziekstuk en voeren dit uit voor eventueel andere klassen.

Tijdens deze extra lessen ga ik ook in op de grafische notatie voor de muzieknoten, lengte, toonhoogte en de dynamiek.

Deze workshop is reeds uitgevoerd op Basisschool de Wissel in Houten en de Andersenschool in Woerden in 2014.